Most Oresund [Öresund] alebo tiež Oresundbron, prípadne Oresundský most je kombinovaný železničný/diaľničný most/tunel, ktorý prechádza cez úžinu Oresund medzi Švédskom a Dánskom. Ide o najdlhší kombinovaný most-tunel v Európe a jeden z najvýznamnejších dopravných projektov v regióne.
Fakty o moste Oresund
Most Oresund bol otvorený v roku 2000 po päťročnej výstavbe, ktorá stála 30 miliárd švédskych korún (asi 3 miliardy eur). Projekt bol financovaný spoločnosťou Øresundsbro Konsortiet, ktorú tvoria štátne organizácie z oboch krajín. Cieľom projektu bolo posilniť hospodársku a kultúrnu integráciu medzi Švédskom a Dánskom a vytvoriť spoločný metropolitný región Öresund s viac ako 4 miliónmi obyvateľov.
Oresundský most má celkovú dĺžku 15,9 km, z čoho 7,8 km je most a 4 km je tunel. Most sa začína na švédskej strane v meste Malmö a končí na umelom ostrove Peberholm, kde prechádza do tunela pod úžinou. Na dánskej strane Tunel Oresund vyúsťuje v meste Kodaň. Most má dve úrovne: hornú pre motorovú dopravu s kapacitou 6 000 vozidiel za hodinu v každom smere a dolnú pre železničnú dopravu s kapacitou 60 vlakov za deň v každom smere.
Oresundsbron je nielen technickým dielom, ale aj architektonickým skvostom. Most bol navrhnutý architektom Georgom Rotneom a vyznačuje sa elegantnou konštrukciou s lichobežníkovým priečnym prierezom a zavesením na lanách. Tunel bol navrhnutý inžiniermi z Ove Arup & Partners a je najhlbším ponoreným tunelom na svete. Oba prvky sú harmonicky integrované do prírodnej krajiny úžiny Oresund. Most Oresund je symbolom spolupráce a približovania sa medzi Švédskom a Dánskom.
Zaujímavosti o moste Oresund
Výstavba mostu Oresund bola spoločným projektom dánskej a švédskej vlády, ktorý bol zahájený v roku 1995 a dokončený v roku 2000. Cieľom bolo posilniť hospodársku a kultúrnu integráciu medzi oboma krajinami a vytvoriť spoločný metropolitný región Öresund s viac ako 4 miliónmi obyvateľov.
Oresundský most je najdlhší kombinovaný most-tunel v Európe a jeden z najväčších na svete. Má celkovú dĺžku 15,9 km, z čoho 7,8 km je most a 4 km je tunel. Most má dve úrovne: hornú pre motorovú dopravu a dolnú pre železničnú dopravu. Tunel je najhlbším ponoreným tunelom na svete.
Oresund bol navrhnutý architektonickým ateliérom Snøhetta, ktorý vyhral medzinárodnú súťaž v roku 2000. Dizajn mosta vychádza z konceptu ľadovca, ktorý sa potápa do vody. Most má elegantnú konštrukciu s lichobežníkovym prierezom a je zavesený na lanách. Tunel bol navrhnutý inžiniermi Ove Arup & Partners.
Most bol slávnostne otvorený 1. júla 2000 dánskou kráľovnou Margarétou a švédskym kráľom Karolom XVI. Gustávom. Druhý deň bol otvorený pre premávku, prvý vlak bol vypravený 2. júla o 6:09 z Malmö. V roku 2000 sa po prestrihnutí pásky prvýkrát od doby ľadovej stalo, že je Škandinávsky polostrov z juhu pripojený pevninskou cestou k zvyšku Európy.
Základné údaje
- Názov: Øresundsbron, Oresundský Most
- Otvorenie: 1.7.2000
- Dĺžka: 7845m
- Šírka: 23,5m
- Výška: 57m
- Prepravná kapacita: 12000 vozidiel/hod, 120 vlakov/deň