Oresund most – Dánsko/Švédsko

Most Oresund [Öresund] alebo tiež Oresundbron, prípadne Oresundský most je kombinovaný železničný/diaľničný most/tunel, ktorý prechádza cez úžinu Oresund medzi Švédskom a Dánskom. Ide o najdlhší kombinovaný most-tunel v Európe a jeden z najvýznamnejších dopravných projektov v regióne.

Fakty o moste Oresund

Most Oresund bol otvorený v roku 2000 po päťročnej výstavbe, ktorá stála 30 miliárd švédskych korún (asi 3 miliardy eur). Projekt bol financovaný spoločnosťou Øresundsbro Konsortiet, ktorú tvoria štátne organizácie z oboch krajín. Cieľom projektu bolo posilniť hospodársku a kultúrnu integráciu medzi Švédskom a Dánskom a vytvoriť spoločný metropolitný región Öresund s viac ako 4 miliónmi obyvateľov.

Oresund most
Oresund most (zdroj: Hugh Llewelyn)

Oresundský most má celkovú dĺžku 15,9 km, z čoho 7,8 km je most a 4 km je tunel. Most sa začína na švédskej strane v meste Malmö a končí na umelom ostrove Peberholm, kde prechádza do tunela pod úžinou. Na dánskej strane Tunel Oresund vyúsťuje v meste Kodaň. Most má dve úrovne: hornú pre motorovú dopravu s kapacitou 6 000 vozidiel za hodinu v každom smere a dolnú pre železničnú dopravu s kapacitou 60 vlakov za deň v každom smere.

Oresundsbron je nielen technickým dielom, ale aj architektonickým skvostom. Most bol navrhnutý architektom Georgom Rotneom a vyznačuje sa elegantnou konštrukciou s lichobežníkovým priečnym prierezom a zavesením na lanách. Tunel bol navrhnutý inžiniermi z Ove Arup & Partners a je najhlbším ponoreným tunelom na svete. Oba prvky sú harmonicky integrované do prírodnej krajiny úžiny Oresund. Most Oresund je symbolom spolupráce a približovania sa medzi Švédskom a Dánskom.

Zaujímavosti o moste Oresund

Výstavba mostu Oresund bola spoločným projektom dánskej a švédskej vlády, ktorý bol zahájený v roku 1995 a dokončený v roku 2000. Cieľom bolo posilniť hospodársku a kultúrnu integráciu medzi oboma krajinami a vytvoriť spoločný metropolitný región Öresund s viac ako 4 miliónmi obyvateľov.

Oresundský most je najdlhší kombinovaný most-tunel v Európe a jeden z najväčších na svete. Má celkovú dĺžku 15,9 km, z čoho 7,8 km je most a 4 km je tunel. Most má dve úrovne: hornú pre motorovú dopravu a dolnú pre železničnú dopravu. Tunel je najhlbším ponoreným tunelom na svete.

Oresund bol navrhnutý architektonickým ateliérom Snøhetta, ktorý vyhral medzinárodnú súťaž v roku 2000. Dizajn mosta vychádza z konceptu ľadovca, ktorý sa potápa do vody. Most má elegantnú konštrukciu s lichobežníkovym prierezom a je zavesený na lanách. Tunel bol navrhnutý inžiniermi Ove Arup & Partners.

Oresund most
Oresundský most (zdroj: Maria Eklind)

Most bol slávnostne otvorený 1. júla 2000 dánskou kráľovnou Margarétou a švédskym kráľom Karolom XVI. Gustávom. Druhý deň bol otvorený pre premávku, prvý vlak bol vypravený 2. júla o 6:09 z Malmö. V roku 2000 sa po prestrihnutí pásky prvýkrát od doby ľadovej stalo, že je Škandinávsky polostrov z juhu pripojený pevninskou cestou k zvyšku Európy.

Základné údaje

  • Názov: Øresundsbron, Oresundský Most
  • Otvorenie: 1.7.2000
  • Dĺžka: 7845m
  • Šírka: 23,5m
  • Výška: 57m
  • Prepravná kapacita: 12000 vozidiel/hod, 120 vlakov/deň